2014. augusztus 7., csütörtök

Közlekedés, utazás, csavargás az USA-ban

Ezt a bejegyzést egy elég nagy közhellyel kell kezdenem. Amerika nagy. Méghozzá nagyon nagy. De annál is nagyobb, mint amit korábban el tudtam képzelni. Igazából Európa nagy részét már bejártam, főleg busszal, vagy kocsival, egyszer-kétszer repülővel. Tehát arról már vannak elképzeléseim, hogy Budapestről Barcelonába busszal 33 óra, repülővel 3 óra alatt lehet eljutni. Ehhez képest, egy Philadelphia San Francisco távolság kb. 60 óra busszal. Repülővel pedig, ha például délután négykor indul az ember, akkor este hétre ér oda. Ami valójában este 10 óra, mivel három  óra időeltolódás van benne. Szóval Amerika nagyon-nagy ország.
Kedvenc túratársunk, Lurkó most éppen otthon heverészik...
Jelenleg egy elég nagy túrát tervezünk augusztus végére hét nap, hat éjszakára elmegyünk New Orleansba. S most már megvan minden, megvannak a repülőjegyek, megvan a hotel, ezért arra gondoltam, hogy megosztom az ezekkel kapcsolatos tapasztalataimat. Ugyanis egy-egy jó internet oldal segítségével dollár százakat lehet megtakarítani, amit persze utána háromszorosan elkölt az embernek a fia, hiszen New Orleansban lehet akár aligátorhúst is enni, már akinek arra van gusztusa.
Kompromisszum: én nem eszlek meg téged, te nem eszel meg engem...
Amerikában az utazás egy összetett dolog. Léteznek buszok (ezek a legolcsóbbak), van vonat (drága, de legalább lassú) és van a repülő. Persze ebből a felsorolásból az autót kihagytam, annak okán, hogy nekünk nincsen autónk. Igazából a keleti parti nagyvárosok belső területein, ahol például mi is lakunk az autó nem létszükség. Ellenben akár 50 mérföldre innen egyszerűen akinek nincsen autója, az nem is létezik. Ugyanez érvényes Amerika összes más területére. Ismerőseink laknak San Franciscoban, ők mesélték, hogy bár van busz, de nagyon ritka. Nem úgy mint nálunk, ahol 10 percenként elmegy a 42-es busz Penn's Landing felé. Nem is beszélve arról, hogy Philadelphiában (de talán New Yorkban is) az egyik legjelentősebb közlekedési eszköz a taxi. Ha mi a repülőtérre akarunk eljutni akkor innen fix áron 28,50-ért visz ki a taxi. Kb. 25 perc alatt. A tömegközlekedéssel ez három átszállással kb. 12 dollárból jönne ki fejenként, s majdnem két óra.
Philadelphia, PA főbb tömegközlekedési útvonalai
Amit ebben a blogbejegyzésben leírok az kizárólag a keleti partra érvényes, hiszen azt ismerem valamennyire. Itt elmondható, hogy a távolsági tömegközlekedés kiváló. Van busz, több fajta is. Az úgymond hivatalos cég, ami szállít (kb. mint az otthoni Volánbusz) az a Greyhound. Ha mondjuk el szeretnénk menni Philadelphiából Washington DC-be (mint holnap ezt meg fogjuk tenni) akkor az náluk $22,50 és $42 között mozog. A drágább a népszerűbb időszakra (mondjuk péntek délután) kiállított jegy. Ezzel szemben vannak olyan szolgáltatók, amelyeket mi csak kínai buszoknak nevezünk. Ez alapból a buszozás fapados rendszere. A nevük Gotobus, s egy Philadelphia - Washington járat 10 dollárba kerül. Ha egyből megveszi az ember a vissza jegyet akkor a visszaút fejenként 6 dollár.
Egy Greyhound buszállomás, New Yorkban, 1936-ból... Ma már nem így néz ki...
Vonattal, az Amtraknál, ez az út mindjárt 131 dollárjába fáj az embernek (mármint egy útról beszélünk, igaz nem három óra az út náluk, hanem 1 óra 45 perc, és ritkán van dugó, ami a I-95-ös autópályán átlagos). Repülővel is lehet menni, ott a legolcsóbb jegy 285 dollár, de visszaúton át kell szállni Myrtle Beach, SC nevű településen. Oda 1:02 perc (plusz becsekkolás), vissza az átszállás miatt 3:30 perc az út. No és autóval a házunktól a Fehér házig, dugó mentesen 2:42 perc az út. S alapból beszélünk most 142 mérföldes útról, ami mondhatni egy bolhányi út Amerika térképén. Persze, ha valakire rájön az öt és fél perc 46 óra alatt gyalog is Washington DC-ben lehet.
Ezt a képet a neten találtam. Az 1973-as olajválság egy jellemző képe...

Ha hosszasabb utazásra megyünk, tehát nem New Yorkba, hiszen ott már hatszor jártunk, s nem is Washington DC-be, hiszen oda most hét végén megyünk másodszor (illetve most DC mellé megyünk Marylandba), akkor az utazást alaposan meg kell szervezni. Itt is érvényes az az alapszabály, hogy minél később veszed meg a jegyeket, foglalod le a hotelt, annál drágább. Mi most, mint már fentebb említettem egy New Orleans-i utat terveztünk, illetve szerveztünk meg, s majd augusztus 27-én indulunk.
Végül is mégiscsak akkor leszünk három éves háztalanok. Akarom mondani, házasok. S talán a közlekedési jármű is megérkezik...
Amikor csavarogni mentünk a Niagarához két dolog volt biztos. Az első, hogy autóval megyünk. Ehhez kibéreltünk egy kocsit. Az Alomo nevű szolgálató elég jó áron volt, s mellesleg ahhoz is hozzájárultak, hogy a kocsijukkal átlépjük az országhatárt. Ezt nem mindegyik engedi meg. S a másik ami biztos volt, hogy minden nap máshol fogunk megszállni. Nos, az ilyen hotelfoglaláshoz az otthon is ismert www.booking.com oldal a legcélszerűbb. Összehasonlítottam három-négy internet oldalt, s ilyen körtúrára ők a legmegfelelőbbek. Elég "lazák", tehát a legtöbb szállás 24 órával korábban lemondható. Árban is megfelelőek. Azt tapasztaltuk, hogy a 80-100 dolláros ár, az a motel szint, e fölött kezdődik a hotel. Persze van kivétel, hiszen akciót mindig ki lehet fogni. Én mindig ragaszkodtam ahhoz, hogy reggeli legyen az árban, de mondhatni feleslegesen, mert három helyen reggeliztünk, s egy se volt még a minimálishoz se mérhető. Gondolom ez drágább helyeken nem így van.
Egy jó vadast, krumpligombóccal...
Most, amikor New Orleansba készülünk kicsit máshogy van a helyzet. Hat éjjelt töltünk majd ugyanott, s onnan megyünk el a környékre (egyik nap, például reggel felülünk a repülőre, s átmegyünk Houstonba, ami busszal 9 óra lenne...) csavarogni. Nem is beszélve, hogy repülőjegy is kell. Érdekes dolog, hogy nem az adott repülőgép-társaság oldalán lehet a legolcsóbb jegyet kapni. Sőt akkor a legkedvezőbb, ha egy olyan oldalon keresgélünk ami teljes szolgáltatást nyújt. Tehát. Repülőjegy, hotelszoba, esetleg autóbérlés. New Orleansnak jó a tömegközlekedése (azt írják róla, hogy lassú, de nagyon jó, mi meg nem sietünk), így autót nem kértünk. A www.hotwire.com oldalon viszont nagyon kedvezményesen kaptunk repülőjegyet, és foglaltunk le szállást. Ha ezeket mind külön vesszük meg, akkor azt majdnem negyven százalékkal lett volna drágább. A másik, ahol jól és olcsón lehet foglalni az a www.kayak.com. A houstoni repülőjegy 20%-al olcsóbb itt, mint a repülőgép-társaság honlapján.
Takaros kis szoba, a Maison St. Charles Quality Inn & Suites-ben.
Kint létünk alatt még néhány nagyobb túrát tervezünk, majd meglátjuk mi valósul meg belőle. Lesz, ha minden igaz egy San Francisco-i utunk, illetve tavasszal tervezzük, hogy elmegyünk egy körtúrára Salt Lake City környékére, ahol van a Grand Canyon, a Rashmore-hegy, valamint a Yellowstone. Ezen kívül Ancsának lesz még valahol egy konferenciája, amire el kell mennie (én meg megyek vele), ha minden igaz, ez Új-Mexikóban lesz. S az már csak a csoda kategória lenne, ha idén karácsonykor, vagy szilveszterkor, Miami Beach-ra mehetnénk, ahol talán akkor is jó az idő, s mikulássapkával a fejünkön, koktélokkal a kezünkben köszönthetnénk az új évet. Hogy ebből mi valósul meg, az még megbeszélés tárgya. De a legfontosabb, hogy időben ki kell találni, s le kell foglalni. Főleg, mivel a Grand Canyonnál már március végére is van megtelt hotel...