2015. március 11., szerda

Hiába New York igencsak nagy... Madame Tussaud, Roosevelt-szigeti libegő

Igazából a dolog több héttel ezelőtt kezdődött. Mármint az a terv, hogy elmegyünk megint New Yorkba, s megnézünk ezt-azt. Most, hogy már tényleg a végjáték kezdődik az ittlétünk során nagyon kevés az időnk, s már tényleg nem fogunk sok új várost megnézni. De azért Washingtonba és New Yorkba még egyszer-kétszer el szeretnénk jutni. Úgyhogy a mostanit megelőző hétvége előtt ki is találtuk: megyünk. Csak aztán közbejött a szokásos problémánk, a víz. Most kivételesen volt. Nem is kevés. Magyarra lefordítva: csőtörésünk volt. S emiatt péntek éjjel hajnali kettőkor ment el a szerelő, s semmi kedvünk nem volt felkelni szombat reggel, hogy irány New York. Nem is beszélve, hogy hideg is volt. Szóval lustálkodtunk. Pontosabban, mielőtt valaki ezt félreértené: Ancsa egész hét végén ült a számítógépe mellett, s számolt orrvérzésig. Meg vasárnap bement az intézetbe. Tehát a pihenés azt jelenti ebben az értelmezésben, hogy csak menni nem mentünk sehová.
Micsoda szobrok...
Most a hét végén viszont már nem volt se kec, se mec, nekiindultunk. Mellesleg ezt az utunkat néhány hetes levelezés előzte meg. Nekem van egy sajtóigazolványom, melyet itt Amerikában azért pár helyen már tudtunk használni. Viszont arra gondoltunk, hogy elsőként megnézzük New Yorkban a Madame Tussaud Panoptikumát. Még valamikor ősszel jártunk benn, mármint a pénztáraknál, s ott adtak egy névjegyet, hogy ingyenes sajtóbelépőt azon lehet kérni. Nos, az illetékessel megközelítőleg negyven e-mailt váltottunk, de szombat reggel ott volt egy lapon a nevem, melyet csak alá kellett írnom, s átvehettem két ingyenes belépőt. Egyébként fejenként 37 dollár és 50 cent lett volna, amit nem biztos, hogy szívesen kifizettünk volna.
Repülni? Azt tudok. Leszállni? Azt nem... Szegény Harrison Ford, épp előtte való nap zuhant le repülőjével.
Madame Tussaud Panoptikuma nem egy mai találmány. Egy Marie Tussaud nevű angol hölgy találta ki, aki 1761 és 1850 között élt. Tussaud első viaszfigurája Voltaire volt 1777-ben. Egyéb híres emberek, akiket szintén ebben az időszakban mintázott meg Jean-Jacques Rousseau és Benjamin Franklin alakja volt. A francia forradalom alatt számos híres áldozat figuráját készítette még el. Emlékirataiban azt állítja, megkereste a lefejezett polgárok fejeit, melyekből halotti maszkokat készített.
Ha valaki nem tudná: New Yorkban jártunk... :)
Madame Tussaud viaszmúzeuma napjainkra az egyik legjelentősebb turisztikai attrakcióvá nőtte ki magát Londonban a londoni Planetárium nyugati szárnyában. A múzeumok száma bővült és bővülni is fog Amszterdam, Bangkok, Berlin, Dubaj, Hamburg, Hollywood, Hongkong, Las Vegas, Moszkva, New York, Sanghaj, Bécs és Washington városaiban is. A panoptikum mai viaszfigurái is történelmi és királyi személyek, filmsztárok, a sportolók és híres gyilkosok.
Oh, Happy day...
Amikor jó pár hónappal ezelőtt Los Angelesben jártunk már láttunk egy ilyen panoptikumot, így van összehasonlítási alapunk. A Hollywood-i nekem jobban tetszett. Lehet, hogy csak már nem volt akkora meglepetés, annyira újdonság. Azért örültem annak, hogy volt sok új híres ember, például Szent II. János Pál pápa. Mondjuk meglepett, hogy Fidel Castro, vagy éppen Jasser Arafat mellé állították, de a helyzeten Nelson Mandela kicsit javított.
Hát, amikor legutóbb Győrben láttam, kicsit messzebb volt...
Nagyot nevettem, amikor megláttam ingergazdag ifjúkorom jelentős személyiségét, a jó öreg Gorbacsov elvtársat. Hát az a nyavajás anyajegye (amikor mi akkor úgy tudtuk, hogy a Szovjetuniót ábrázolja) csak nem akart lejönni, pedig mint a Csupasz pisztoly filmben én is jó sokáig próbáltam dörzsölgetni.
Csak nem jött le az az anyajegy...
A panoptikum után - mivel az idő egészen elviselhető volt - egy kis kültéri programot terveztem be. Ez pedig nem más volt, mint a Roosevelt Island Tramway, amit magyarra nemes egyszerűséggel Libegőnek lehetne fordítani. A Roosevelt Island Tramway Upper East Side Manhattant köti össze a Roosevelt Szigettel. A libegő az East River felett halad át, párhuzamosan a Queensboro Híddal. 1984-ig ez a libegő volt Amerika egyetlen tömegközlekedésre használt légi villamosvasútja. A libegő Manhattan egyetlen olyan tömegközlekedési formája, melyet nem a New York-i Tömegközlekedési Hatóság (MTA-Metropolitan Transportation Authority), hanem a Roosevelt Sziget működteti. Ennek ellenére használhatjuk a Metro kártyánk, így a 27 dolláros belépőjegy helyett 2 dollár 75 centért élvezhetjük a magasból Midtown Manhattan sziluettjét.
Roosevelt Island Tramway
A libegő 1976-os átadása óta 26 millió utast szállított, napi 115 fordulóval. A 110 főt befogadó kabin 30 km/h-s végsebességgel, 76 méteres csúcsmagassággal, 3 perc alatt teszi meg az utat a sziget és a manhattani végállomás között, mely a 60. utca és a Második Sugárút kereszteződésénél, a Lexington Avenue metróállomástól körül-belül 5 percre található. S ráadásul egy nagyon kellemes kifőzde található a metróállomás mellett, ahol a New York-i étkezéseink közül elmondhatom, hogy a legjobb, mondhatni nr.1 csirkés szendvicsét ettem. Hihetetlen finom volt.

A Roosevelt-sziget egyébként egy nem túl nagy sziget az East River közepén, gyakorlatilag, illetve jogilag Manhattan része, de innen lehet már látni Queenset is.  A szigetet a Lenape indiánok Minnehanoncknak, míg a betelepedő hollandok Varkens Eylandt-nak (Disznó Szigetnek) nevezték. Később a Blackwell Sziget nevet kapta. 1921 és 1973 között Welfare Island-nek hívták. A sziget megközelíthetősége hosszú évtizedekig okozott fejfájást a sziget lakóinak és Manhattan közlekedési hatóságának. Gyakorlatilag a hetvenes évekig a szigetet csak lifttel lehetett megközelíteni, méghozzá akkora lifttel, hogy egy autó is belefért. Ma már van metró is, de azért a helyiek előszeretettel használják ezt a nagyon furcsa, és nagyon látványos közlekedési módot. Nem is beszélve arról, hogy egy csomó filmben felhasználták, hiszen tényleg nagyon egyedi rátekintést mutat New Yorkra. S hogy egy ilyen látványosság egy metrójegy árába kerül, míg mondjuk otthon a Sikló majdnem egy ezres...

Az út, mint már fentebb említettem három perc, de nagyon látványos. A zúgó East River, Manhattan, a rengeteg autó... Remélem, reméljük ez a kis videó megmutatja milyen látványos is egy ilyen utazás. Aki teheti, s New Yorkban jár tényleg menjen el, gyorsan megközelíthető, s maradandó élmény. A videón szemben látható egy épülő felhőkarcoló, ha elkészül, ez lesz Amerika legmagasabb lakóházként funkcionáló épülete. Hát tériszonyosok előnyben.

Mindezek után tovább folytattuk kalandozásainkat, ellenben, mivel most éppen jöttek hozzánk, szokás szerint a vizesek, nem folytatom, hanem a Szent Patrik katedrálisról, no meg a Metropolitan Museum of Arts egyhuszad részéről legközelebb mesélek.
Hát igen, a New York-i Metróban is tudják a választ.